De Anticoncptie Pil

De pil is een zeer betrouwbare vorm van anticonceptie. Er zijn verschillende soorten anticonceptiepillen: de pil met één hormoon (progestageen) en de combinatiepil die twee hormonen (progestageen en oestrogeen) bevat.
In de gewone pil zitten 2 soorten hormonen: oestrogeen en progestageen. Daarom heet deze pil ook wel 'combinatiepil'. De combinatiepil voorkomt dat je zwanger wordt.

Dit betekend dus dat de pil bootst een menstruatiecyclus na. Als je de pil slikt heb je dus geen natuurlijke menstruatie cyclus.

Hoe werkt de pil:
In de meeste hormonale anticonceptiepillen zit een synthetische versie van twee vrouwelijke geslachtshormonen: progesteron en estradiol. In een gewone menstruatiecyclus vertonen deze hormonen pieken en dalen. Aan het begin van de maandelijkse cyclus, twee weken voor de eisprong, zijn progesteron en estradiol allebei laag. Estradiol begint steeds verder te stijgen, piekt rond de eisprong, en zakt daarna terug. Na de eisprong begint progesteron juist te stijgen. Over de loop van de laatste twee weken zakken beide hormonen langzaam terug naar het beginniveau. De volgende cyclus begint met de menstruatie. De pil werkt door de aanmaak van lichaamseigen geslachtshormonen te onderdrukken. Vrouwen die synthetisch progesteron en oestradiol binnenkrijgen, gaan zelf minder van deze hormonen aanmaken. Het resultaat is dat zij geen pieken en dalen meer hebben zoals in een normale cyclus. Bij hen is de hormoonspiegel constant laag, waardoor ze niet meer zwanger kunnen worden.

h7

Het Brein:
Als het gaat om de psychologische effecten, die veel vaker lijken voor te komen, tasten we nog grotendeels in het duister. De pil oefent zijn werking niet alleen uit op de eierstokken en baarmoeder, de hormonen vinden ook hun weg naar het brein. Sommige vrouwen zeggen zich somber te voelen, terwijl andere vrouwen juist opknappen van de pil. Maar waarom is dat zo? Wat doen de hormonen in de hersenen? En wat betekent dat voor ons denken, emoties en gedrag?

Emoties:
Omdat de pil deze hormonen onderdrukt, ligt het voor de hand dat anticonceptie iets verandert aan de manier waarop we emoties ervaren. Hoewel er veel vrouwen zijn die wél goed reageren op de pil, krijgt ongeveer één op de tien gebruikers last van depressieve gevoelens, dit is te lezen in de bijsluiter.

Waarom?:
De pil kan je misschien helpen bij het ‘reguleren’ van je menstruatiecyclus. Ook kunnen lichamelijke klachten zoals acne, PCOS, menstruatiepijn en ander “gedoe” verminderen.

Bijwerkingen & Gevaren

Bijwerkingen van de pil komen vooral voor als u met de pil begint. Voorbeelden zijn gevoelige of gespannen borsten; hoofdpijn; stemmingsveranderingen; misselijkheid; gewichtstoename of doorbraakbloedingen. haaruitval, slechte doorbloeding, bloedsuikerspiegelverstoringen, angststoornissen en depressie.

Gevaren:
De pil bestrijdt de symptomen( denk aan acne klachten en menstruatie pijn). De klachten worden nu als het ware verdoezeld. Terwijl deze symptomen juist willen aangeven dat er iets niet ‘lekker’ loopt in je lichaam. Dit signaal van onbalans in je lichaam negeer nu. Op het moment dat je stopt met de pil, zullen hoogstwaarschijnlijk dezelfde klachten weer tevoorschijn komen.

De pil verzwakt de vaginale afweer. Dit betekent dat je gevoeliger wordt voor klachten in de vagina. Denk hierbij aan een vervelende schimmelinfectie of een SOA. Maar ook ben je minder beschermt voor baarmoederhals kanker.

Het ‘ontpillen’ zal voor iedere vrouw anders verlopen. De een heeft vrij vlot weer een natuurlijke cyclus en blijft vrij van klachten. Terwijl de ander weer dezelfde klachten krijgt, en het enige tijd kan duren voor de cycles weer op gang komt. Voor dames met een kinderwens kan dit frustrerend zijn.

Ook is het per persoon verschillend hoelang de synthetische hormonen in je lichaam blijven. Dit heeft ook te maken met de ontgifting capaciteit en kwaliteit van je lever.

Bijna alle orale anticonceptiemiddelen vergroten de kans op bloedstolsels. Gebruiksters van Diane-35 lopen hier een zes keer zo groot risico op als vrouwen die deze pil niet slikken . De risico’s zijn nog groter wanneer ook andere bekende risicofactoren mee worden geteld. Pilgebruiksters die roken hebben bijna veertien keer meer kans op een hartinfarct. Pilgebruiksters met diabetes hebben een zeventien keer grotere kans op een hartinfarct en wanneer ze ook nog een hoog cholesterol hebben, zelfs vijfentwintig keer.

s5

Vitaminen & Mineralen (Nutriënten) tekort:

Uit onderzoek blijkt ook dat de pil voor meer oxidatieve stress in het lichaam zorgt, waardoor schadelijke vrije radicalen ontstaan.
Vrije radicalen kunnen gereguleerd worden door antioxidanten als vitamine E en C. De pil verlaagt de hoeveelheid vitaminen, mineralen en antioxidanten in het lichaam. Dat geldt vooral voor het co-enzym Q10, een essentiële stof voor de mitochondriën. Mitochondriën zijn de energiecentrales van de cel en de drijvende kracht achter alle lichaamsprocessen, dus geen wonder dat de pil vermoeidheid kan geven. Ook sporenelementen als zink, selenium, fosfor en magnesium zijn bij pilgebruiksters verlaagd.

Het is dus van groot belang als pil gebruiker extra voedingssupplementen in te nemen.

Oestrogeen dominantie:
Het slikken van zoveel onnatuurlijk oestrogeen maakt een vrouw oestrogeendominant, wat weer samenhangt met oestrogeengevoelige vormen van kanker. Met andere woorden: de ophoping van oestrogeen in het lichaam is gevaarlijk.’ Ook is bekend dat de pil de kans op galblaasaandoeningen vergroot.

Darmontstekingen:
Enkele onderzoeken hebben ook het verband bevestigd tussen de pil en de ziekte van Crohn. Een darmziekte waarbij het afweersysteem iemands eigen maag-darmkanaal aanvalt. Pilgebruiksters die roken hebben nog meer kans op Crohn dan pilgebruiksters die niet roken. Ook hebben ze een grotere kans op colitis ulcerosa (ontstoken dikke darm) . Er bestaan verschillende verklaringen voor het verband tussen darmklachten en pilgebruik. Er zijn aanwijzingen dat de hormonen in de pil een ongunstige invloed hebben op het darmmicrobioom (darmflora). Zo blijkt uit talloze onderzoeken dat de pil bepaalde Candida-soorten doet laten groeien.
Een overmaat aan oestrogeen schept een gunstig klimaat voor de schimmels in de darmen en vagina. Die kunnen zich dan snel vermenigvuldigen en andere micro-organismen in deze twee inwendige ecosystemen verdringen. Dat zou kunnen verklaren waarom talloze vrouwen die aan de pil zijn, klachten hebben variërend van acné tot vaginale schimmelinfecties en urineweginfecties.

Oog aandoeningen:
De pil vergroot kans op oogziekte glaucoom Vrouwen die langer dan drie jaar de anticonceptiepil slikken, hebben ruim twee keer zoveel kans op glaucoom (groene staar), (onderzoek aan Universiteit van Californië, San Francisco). Men toonde voor het eerst een verband aan tussen de pil en glaucoom. Glaucoom is een oogziekte die wereldwijd zestig miljoen mensen treft en een van de belangrijkste oorzaken van blindheid is.
Laat dus regelmatig jouw ogen controleren.

We weten al lange tijd dat hormonen, vooral progesteron, een effect hebben op stemming”, zegt Frank Broekmans, gynaecoloog en hoogleraar voortplantingsgeneeskunde aan het UMC Utrecht. “Nog steeds horen we vrouwen zeggen dat er een gordijn optrekt als ze stoppen met de pil, dat ze zich een stuk minder vlak voelen.” Bij de ontwikkeling van de pil zijn die bijwerkingen niet zo aan het voetlicht gekomen, volgens Broekmans. “Het gewenste effect, zwangerschap voorkomen, was een te grote sprong voorwaarts in het leven van vrouwen.”

Hormone testosterone level measuring scale. Health care concept illustration.

Is er een alternatief?
De pil is eigenlijk nogal een paardenmiddel: het verstoort de hele hormoonhuishouding van vrouwen. Tijd voor iets meer verantwoord?

Het is niet altijd weg te denken, maar je kunt al een hoop risico's en bijwerkingen voorkomen door een anticonceptie te kiezen met minder hormonen. Hierbij alternatieven op volgorde van geen tot minder hormonen.

• Sterilisatie
  • De barrière methode (mannen als vrouwen condooms)
  • Het koperen spiraal
  • Het hormoon spiraal